تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

انواع لینک فالو (dofollow)، نوفالو (nofollow)، اسپانسرد (sponsored) و یو جی سی (UGC)

لینک ها به چهار نوع فالو (dofollow)، نوفالو (nofollow)، اسپانسرد (sponsored) و یو جی سی (UGC) تقسیم می‌شن. در این مطلب قصد داریم با هرکدوم و تفاوت‌هاشون آشنا بشیم و بدونیم که در چه مواقعی باید از کدوم حالت استفاده کنیم و در چه مواقعی نباید از حالت خاصی استفاده کرد. پیش از اینکه هر نوعی از لینک بیلدینگ رو شروع کنید، حتما توضیحات این صفحه رو با دقت مرور کنید.

ابتدا بهتره مطلب انکرتکست (anchor text) و انواع آن رو در نشونت مرور کنید. شناخت لینک‌ها و انکرتکست‌ها می‌تونه به شما در درک مفاهیم این مطلب کمک زیادی کنه.

اما به طور خلاصه باید بگیم که لینک‌ها یک پل ارتباطی از صفحه‌ای به صفحه دیگه هستند. اینکه ما بین صفحات چه نوع پلی بزنیم یعنی شناخت همین ۴ نوع از لینک ها. ما لینک‌هارو ایجاد می کنیم تا کاربران دسترسی راحتترین برای مراجعه به صفحات مرتبط داشته باشند. اما ممکن هست نخوایم ربات‌ها و کراولرها (خزنده‌ها) این توانایی رو داشته باشن که هر لینکی رو به محض مشاهده خزش کنن. اینجاست که با شناخت انواع لینک، می‌تونیم این مورد رو به راحتی مدیریت کنیم و در مواقع درست ازشون استفاده کنیم.

لینک فالو (dofollow)

لینک های فالو به این معنی هستند که دسترسی برای همه آزاد هست. یعنی همه مجازند این لینک رو ببینند. چه کاربران و چه ربات‌های گوگل. اغلب لینک‌های موجود در اینترنت قاعدتاً می‌بایست فالو باشند. لینک فالو به این معناست که شما ارزش این لینک رو تایید می‌کنید.

تشخیص لینک فالو

برای تشخیص فالو بودن یک لینک، کافیه روی لینک کلیک راست کرده و گزینه inspect رو انتخاب کنید. در بین تگ a به دنبال اتریبیوت rel بگردید. در صورت عدم وجود چنین اتریبیوتی، لینک شما فالو هست. در صورت وجود این اتریبیوت، مقدار dofollow باید به این اتریبیوت تخصیص داده بشه. معمولا برای لینک های فالو چنین اتریبیوتی به کار نمی ره.

لینک فالو (dofollow)
لینک فالو (dofollow)

لینک نوفالو (nofollow)

لینک‌های نوفالو برای زمانی هستند که شما مایل نیستید خزنده‌ها این لینک رو خزش کنند. به دلایل مختلفی ممکن هست تصمیم بگیرید که لینکی رو نوفالو کنید. یکی از این دلایل این هست که شما سایتی خارجی رو به عنوان منبع در صفحه‌ای لینک کردید اما محتوای اون مطلب رو تماماً تایید نمی‌کنید، در چنین مواردی می‌تونید از حالت نوفالو برای لینک خودتون استفاده کنید.

تشخیص لینک نوفالو

برای تشخیص نوفالو بودن یک لینک هم مشابه لینک فالو کافیه روی لینک کلیک راست کرده و گزینه inspect رو انتخاب کنید. در بین تگ a به دنبال اتریبیوت rel بگردید. در صورت عدم وجود چنین اتریبیوتی، لینک شما فالو هست. در صورت وجود این اتریبیوت، مقدار nofollow باید به این اتریبیوت تخصیص داده بشه.

لینک نوفالو (nofollow)
لینک نوفالو (nofollow)

لینک اسپانسرد (sponsored)

بدون شک در جریان هستید که خرید بک لینک به طور کل توسط گوگل منع شده. اما آیا این باعث شده که کسی به سراغ خرید رپورتاژ آگهی و بک لینک نره؟ مشخصه که اینطور نیست. وقتی لینک رو به عنوان sponsored تعریف می‌کنیم یعنی این لینک تبلیغاتی هست. آشکارا به گوگل اعلام می‌کنیم که بابت این لینک هزینه دریافت شده و بنابراین آگاه باش. البته این شیوه اغلب برای کسانی هست که مایلند به طور صد در صد سئوی کلاه سفید کار کنند که مبادا صداقتشون نزد گوگل خدشه‌دار بشه. این در حالیه که همه ما می‌دونیم که در واقعیت چنین اتفاقی نمی‌افته.

اغلب صاحبین وب‌سایت اقدام به خرید بک لینک و رپورتاژ می‌کنند تا بتونن به صفحه اول گوگل برسند. بنابراین حاضر نیستند از حالت sponsored استفاده کنند و تاکید می‌کنند که لینک‌ها فالو باشند تا بالاترین ارزش و اعتبار رو منتقل کنند. البته کمی جلوتر به شما می‌گیم که تعصب بیش از حد روی لینک‌های فالو در نهایت به ضرر ما تمام خواهد شد.

تشخیص لینک sponsored

برای تشخیص تبلیغاتی بودن یک لینک هم مشابه لینک فالو و نوفالو کافیه روی لینک کلیک راست کرده و گزینه inspect رو انتخاب کنید. در بین تگ a به دنبال اتریبیوت rel بگردید. در صورت عدم وجود چنین اتریبیوتی، لینک شما فالو هست. در صورت وجود این اتریبیوت، مقدار sponsored باید به این اتریبیوت تخصیص داده بشه.

لینک اسپانسرد (sponsored)
لینک اسپانسرد (sponsored)

لینک یو جی سی (UGC)

در بعضی از سایت‌ها ممکن هست بخش هایی وجود داشته باشند که کاربران قادر به قرار دادن لینک باشند. مثلاً در بخش دیدگاه‌ها یا کامنت‌ها یا توضیحات فروم‌ها! در چنین بخش‌هایی کاربر مختار هست لینکی رو قرار بده و شاید ما مایل باشیم لینک قرار داده شده توسط کاربر رو در صفحه منتشر کنیم (که معمولاً اغلب صاحبین وب سایت لینک ارسالی کاربران رو حذف می‌کنند). در این صورت می‌تونیم نوع لینک رو ugc در نظر بگیریم. با لینک ugc می‌تونیم به گوگل بگیم که این لینک مستقیماً توسط کاربر درج شده و ما اختیار زیادی در درج این لینک نداشتیم؛ تو می‌دونی و این لینک از کاربر!

لینک های یو جی سی شدیداً مهم هستند اما در صورت عدم رعایت تعادل بین انواع لینک، ممکنه مشکلاتی در بحث سئوی وب‌سایت، گریبانگیر شما بشه.

شما با ugc کردن لینک‌های کامنت یا انجمن وب سایت خودتون می‌تونید به راحتی لینک‌هایی که کاربر در سایت شما قرار می‌ده با لینک‌هایی که خودتون در سایت درج می‌کنید متمایز کنید. اینطوری گوگل رو هم در تشخیص و تحلیل ساختار لینک سازی سایت خودتون یاری می‌کنید.

تشخیص لینک UGC

برای تشخیص ugc بودن یک لینک هم مشابه لینک فالو و نوفالو و اسپانسرد کافیه روی لینک کلیک راست کرده و گزینه inspect رو انتخاب کنید. در بین تگ a به دنبال اتریبیوت rel بگردید. در صورت عدم وجود چنین اتریبیوتی، لینک شما فالو هست. در صورت وجود این اتریبیوت، مقدار ugc باید به این اتریبیوت تخصیص داده بشه. هرکجا چنین چیزی دیدید یعنی این لینک توسط کاربر درج شده.

تفاوت بین لینک های فالو و نوفالو

شما بهتره لینک‌هارو در حالت عادی به صورت فالو در نطر بگیرید و چندان درگیر نوفالو کردن لینک‌ها نباشید. تنها زمانی تصمیم به نوفالو کردن لینک‌ها بگیرید که چنین اهدافی داشته باشید:

  • برای جلوگیری از دنبال شدن لینک‌ها توسط ربات‌ها
  • نشان دادن لینک‌های کم اهمیت
  • نشان دادن لینک‌هایی که اهمیتشون مشخص نیست
  • جلوگیری از انتقال ارزش سایت ما به سایت لینک شده

اهمیت شناخت لینک ها در لینک سازی

با توجه به توضیحاتی که داده شد، با انواع لینک آشنا شدید. از این به بعد تنها استراتژی شما باعث می‌شه که در زمانی خاص به سراغ نوعی خاص از لینک‌ها برید.

به عقیده ما، در لینک‌سازی‌های خارجی، لازم هست ترکیبی از لینک‌ها رو استفاده کرد. چون در سئوی کلاه خاکستری، برای کاهش ریسک، حتماً باید طبیعی کار کرد. یکی از راه‌های طبیعی کار کردن همین است.

برخی معتقند نوفالو کردن لینک‌ها یا لینک سازی در سایت‌های نوفالو اتلاف وقت هست. شاید به صورت تئوریک چنین عقیده‌ای صحیح باشه اما تجربیات نشونت خلاف این مورد رو اثبات کرده. در سئو باید تا جای ممکن طبیعی کار کنید و این طبیعی کار کردن میسر نخواهد شد جز با یک استراتژی و پلن قوی و بلند مدت. در صورتی که در تدوین استراتژی لینک سازی مشکل دارید می‌تونید از خدمات مشاوره سئو نشونت بهره مند بشید.

نوفالو کردن لینک های داخلی

برخی از کاربران پرسیدند که آیا نوفالو کردن لینک های داخلی منطقی هست یا خیر؟

ما لینک نوفالو رو به طور کامل تعریف کردیم و بنا به تعریف، باید طبق هدف و استراتژی خودتون تصمیم بگیرید که لینکی از داخل سایتتون رو نوفالو کنید یا خیر. در برخی از مواقع چنین کاری عاقلانه و منطقی نیست اما ممکنه در بعضی از مواقع این کار ضروری باشه. بنابراین همه چیز به سنجش وضعیت سایت و تصمیم‌گیری بر اساس استراتژی وابسته هست.

امیدواریم با چهار نوع لینک یعنی فالو (dofollow)، نوفالو (nofollow)، اسپانسرد (sponsored) و یو جی سی (UGC) به طور کامل آشنا شده باشید و بتونید در مواقع درست و مکان‌های درست از هر کدوم از انواع لینک استفاده کنید. هر سوالی برای شما مطرح هست یا تجربه‌ای در این زمینه دارید با ما از بخش دیدگاه‌ها به اشتراک بگذارید.

منبع: انواع لینک فالو (dofollow)، نوفالو (nofollow)، اسپانسرد (sponsored) و یو جی سی (UGC)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد