تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

علم ریاضی چیست؟


اشتراک گذاری:

ریاضیات علمی کاربردی است که تقریباً در هر فعالیت روزمره مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که متوجه شدید، به طور کلی، درک این علم نسبت به سایر علوم دشوارتر است و افراد کمی آماده یادگیری آن هستند. شاید این سوال که ریاضی چیست همیشه در ذهن شما باشد، اگر پاسخ این سوال را می خواهید حتما موضوع خوبی را انتخاب کرده اید. در این مقاله از کاراتدریس توضیحاتی ارائه می کنیم که شما را به پاسخ به این سوال نزدیک می کند.

تاریخچه ریاضیات

در گذشته تمدن های زیادی مانند چین، هند، مصر، آمریکای مرکزی و بین النهرین تأثیر زیادی بر علوم ریاضی کنونی داشتند. با توجه به اسناد تاریخی می توان نتیجه گرفت که سومری ها اولین مردمی بودند که سیستم شمارش را ایجاد کردند و سپس ریاضیدانان محاسباتی مانند ضرب، تفریق و جذر را توسعه دادند.

مورخان معتقدند که سیستم اعداد سومری در حدود 300 سال قبل از میلاد به بابلیان معرفی شد. 600 سال بعد، مایاها سیستم های تقویم پیچیده ای را در قاره آمریکا ایجاد کردند. یکی از ستاره شناسان معروف آن زمان مفاهیم ریاضی مختلفی را مطرح کرد و در این زمان بود که مفهوم صفر به تدریج در ریاضیات بیان شد.

همزمان با پیشرفت جهان، بسیاری از ریاضیدانان شروع به مطالعه علم هندسه کردند. آنها در طول تاریخ توانسته اند فرمول هایی برای محاسبه حجم و اندازه گیری زاویه تولید کنند. امروزه الگوها در ساخت و ساز، دکوراسیون و طراحی مد و لباس، صنایع غذایی، معماری، پزشکی و صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند.

تاریخچه ریاضیات

پس از آنکه همه فهمیدند ریاضیات چیست، علم جبر در قرن نهم توسط محمد بن موسی خوارزمی کشف شد و دانشمندان بسیاری با ترکیب این علم و هندسه علوم جدید را کشف کردند. این دو علم توانستند روش های ساده ای برای حل معادلات بسازند و کار دانشمندان را بسیار آسان کنند.

جبر به تمدن ها کمک کرد تا راهی برای توزیع عادلانه منابع پیدا کنند. بسیاری از دانشمندان سعی کرده اند با استفاده از روش های جبری راه حل هایی برای معادلات درجه دوم یا خطی بیابند و البته بسیاری نیز در این راه موفق بوده اند. بسیاری از محققان دیگر نیز در قرون وسطی به مطالعه نظریه های اعداد پرداختند تا از این نظریه به علوم جدیدی برسند. با مطالعه این نظریه، ریاضیدانان به خواص شگفت انگیز اعداد و قضایا پی بردند.

ریاضی چیست؟ جهانی به این علم در یونان باستان

سوابق کتاب های قدیمی نشان می دهد که اولین مطالعه و کشف ریاضیات در یونان صورت گرفته است. آنها می توانند مدل های ریاضی انتزاعی را از طریق هندسه توسعه دهند. یونان از قدیم الایام با یادگیری زیاد و جذب ریاضیدانان مشهور توانسته جایگاه خود را به عنوان نمونه موفقیت در این علم حفظ کند. مدارسی که برای ریاضیدانان در یونان تأسیس شده اند به چند دسته تقسیم می شوند که هر کدام کارکرد خاص خود را برای پاسخ به این سؤال دارد که ریاضیات چیست:

مدرسه فیثاغورث دانش آموزان این مدرسه هندسه دقیق و نظریه اعداد را مطالعه کردند. این مدرسه به دلیل تحصیلات عالی در شهرهای پیشرفته یونان بسیار محبوب است. سوفسطائیان نمونه تفکر انتزاعی هستند و در مورد موضوعات مختلف ریاضی آموزش می دهند. مدرسه ای که تالس در آن ساخت بسیاری از اکتشافات تالس در این مدرسه انجام شد و به همین دلیل این مکان بسیار مهم است.

مکتب افلاطونی؛ این مدرسه توسط افلاطون تأسیس شد و فضای آن شبیه به فضای دانشگاه امروزی است. در این مدرسه به دانش پژوهان ریاضیات آموزش داده می شود و به این سوال می رسند که "ریاضی چیست؟" آنها مطالعات زیادی در مورد مدرسه Eudoxus انجام دادند. مدرسه توسط همان دانشمندان تأسیس شد، آنها شروع به مطالعه جدی نظریه های هندسی مختلف کردند. این مدرسه توسط دانشمند بزرگ ارسطو افتتاح شد و مکتب افلاطونی را ادامه داد.

علاوه بر ریاضیدانان یونانی ذکر شده، تعداد زیادی از دانشمندان نیز به دنبال پاسخی برای چیستی ریاضیات هستند که امروزه به ندرت شنیده می شود. ارشمیدس، آپولونیوس، دراپانت، پاپوس و اقلیدس تأثیر زیادی در ریاضیات داشتند.

ریاضی چیست و به چه چیزی علاقه دارند؟

پس از تحقیقات و مطالعات دانشمندان، ریاضیات به بخش های مختلفی تقسیم شد. ریاضیات یک هنر کهن است و از بدو پیدایش آن یکی از دشوارترین و پرکاربردترین علوم به شمار می رود.

اکنون ریاضیات به دو جهت اصلی محض و کاربردی تقسیم می شود. برخی معتقدند که این دو گرایش را می توان به طور کامل از یکدیگر جدا کرد، نظر شما چیست؟ آیا با این نظریه موافقید؟ هارولد هاردی یکی از بزرگترین ریاضیدانان تاریخ است. او معتقد بود که ریاضیات را فقط برای زیبایی آن (ریاضیات محض) باید بخوانیم و به دنبال کاربرد آن نباشیم.

روش های ریاضی

امروزه همه علوم مانند هندسه، منطق، نظریه اعداد و ... این گفته را رد کرده اند. از این توضیحات می توان نتیجه گرفت که جداسازی ریاضیات محض و کاربردی اشتباه است. با دانستن این روند علمی، چگونه به پاسخ یک سوال ریاضی می رسیم؟

چرا ریاضی می خوانی؟

پل دیراک، یکی از کاشفان مکانیک کوانتومی، می‌گوید زمانی که انسان دنیای جدیدی از فیزیک را کشف می‌کند، نباید به اکتشافات آن علم بسنده کرد. پل دیراک معتقد بود که ریاضیات باید مبتنی بر آن باشد، حتی زمانی که مسئله به نظر می رسد ربطی به ریاضیات ندارد.

فیلسوف انگلیسی راجر بیکن در سال 1267 در پاسخ به این سؤال که چرا باید ریاضیات بخوانیم، گفت: کسی که به ریاضیات اهمیتی نمی دهد، علم جهانی دیگر را کاملاً درک نخواهد کرد. بدتر این است که کسانی که ریاضیات را نمی فهمند خود را دانشمند می دانند و به دنبال کشف علوم دیگر نمی روند.

موریس کلاین یکی دیگر از چهره های مشهور در ریاضیات است. او همچنین تحقیقات زیادی انجام داد تا به این سوال برسد که ریاضیات چیست. به گفته این ریاضی دان، یونانیان باستان دنیای اطراف خود را بر اساس ریاضیات می دیدند و با تکیه بر این علم به ابعاد جدیدی از نجوم دست یافتند. او معتقد است که آنها متوجه شباهت‌های زیادی بین کیهان و علوم ریاضی شده‌اند که امروزه نیز از همان نظریه‌ها استفاده می‌شود. هر چه بیشتر ابعاد جدید جهان را می بینیم، بیشتر به ارتباط بین کیهان و ریاضیات پی می بریم.

امیدواریم با مطالب ذکر شده در این مقاله بتوانیم شما را به پاسخ این سوال که ریاضیات چیست برسانیم. خوشحال می شویم اگر نظرات خود را در مورد این علم و کاربردهای آن با ما در میان بگذارید.

مشاهده رفرنس: https://lotusmath.ir/تدریس-ریاضی/ 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد