تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

ارتوپدی چیست؟


ریشه کلمه "ارتوپدی" یونانی است و آقای نیکلاس آندری برای اولین بار در سال 1741 اصطلاح "ارتوپدی" را از دو کلمه "ortho" (به معنای "مستقیم و مستقیم") و "pedi" (به معنای کودک) ابداع کرد. آیا می دانید این رشته چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟

یکی از سوالات رایج سایر افراد در این زمینه این است که آموزش ارتوپدی در چه مراحلی است؟

امروزه ارتوپدی رشته ای تخصصی و حرفه ای است که به پیشگیری و درمان بسیاری از ناهنجاری ها در عضلات اسکلتی انسان می پردازد. آیا می دانید چگونه می توان این تخصص را در ایران دریافت کرد؟ درآمد متخصصان این رشته در ایران و جهان چقدر است؟ چه نوآوری هایی در این زمینه وجود دارد؟

این مقاله را بخوانید تا اطلاعات جامعی در مورد آن به همراه پاسخ به سوالات بالا به دست آورید.

ارتوپدی چیست؟

ارتوپدی چیست؟

ارتوپدی یک تخصص پزشکی است که به تشخیص، درمان، توانبخشی و پیشگیری از بیماری های مربوط به سیستم اسکلتی عضلانی بدن انسان می پردازد. سیستم اسکلتی عضلانی بدن انسان به ماهیچه ها، استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و اندام هایی اطلاق می شود که می توانند باعث حرکت و فعالیت در فرد شوند. این نکته مهم و مهم ارتباط مستقیمی با پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های ایمنی و مزمن و همچنین آسیب های سیستم اسکلتی دارد. در حال حاضر این سایت دارای تجهیزات بسیار موثری برای تمامی سنین است، از کودکان با عوارض ارتوپدی زیاد گرفته تا ورزشکاران جوان آسیب دیده و سالمندان. همچنین انواع آسیب های اسکلتی عضلانی را درمان می کند.

ارتوپدی در ایران

ارتوپدی ایران

رشته جراحی ارتوپدی در ایران نسبتاً جوان است و قبل از دهه 40 این رشته در ایران ناشناخته بود. سپس این شکستگی توسط جراح عمومی درمان شد. از سال 1345 به تدریج جراحان ارتوپد از کشورهای دیگر به ایران آمدند و در سال 1352 دانشگاه های ایران تدریس در این زمینه را آغاز کردند.

آینده ارتوپدی در ایران

به طور کلی رشته ارتوپدی جایگزینی ندارد و افراد برای مشکلات اسکلتی عضلانی به کمک متخصص ارتوپدی نیاز دارند. این حرفه به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد، زیرا اکثر افراد درمان خود را به متخصصان این رشته می سپارند و ترجیح می دهند فرد جدیدی را انتخاب کنند، بنابراین آینده این حرفه در این زمینه نیاز به صبر دارد. همچنین با توجه به تازگی آن در ایران، در صورت کسب آگاهی و اطلاعات کامل در مورد آن، می توان گفت که آینده حرفه ارتوپدی در ایران بسیار عالی است.

محصولات ارتوپدی در ایران

درآمد ارتوپدی در ایران

درآمد و دستمزد جراحان ارتوپد در ایران به محیط کار و تخصص در این زمینه بستگی دارد. می توان گفت میانگین دستمزد متخصصان این رشته در بیمارستان های دولتی حدود 50 میلیون تومان در ماه است.

رشته ارتوپدی چیست؟

ارتوپدی یکی از رشته های تخصصی پزشکی است که به درمان، توانبخشی و پیشگیری از بیماری های مربوط به دستگاه حرکتی (استخوان ها، رباط ها، تاندون ها، عضلات و اعصاب) می پردازد.

مدت زمان تحصیل در رشته ارتوپدی

مدت زمان تحصیل در رشته ارتوپدی پس از دریافت پزشک عمومی 4 سال می باشد که لازم به ذکر است این مدت زمان در کشورهای مختلف یکسان نیست.

مراحل تحصیل در رشته ارتوپدی

ابتدا باید برای مراحل تحصیل در این رشته در رشته پزشکی عمومی اقدام کنید. پس از آن دوره 4 ساله ارتوپدی به صورت رزیدنت تهیه می شود. در پایان این دوره، آزمونی وجود دارد که به فرد امکان می دهد تخصص ارتوپدی را کسب کند.

کدام دانشگاه های ایران ارتوپدی ارائه می دهند؟

رشته ارتوپدی دانشگاه شامل:

علوم پزشکی تهران

دانشگاه علوم پزشکی ایران

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

دانشگاه علوم پزشکی کاشان

علوم پزشکی گلستون

دانشکده پزشکی اصفهان

ارتوپدی در جهان

آینده ارتوپدی در جهان

با افزایش تعداد سالمندانی که نیاز به مراقبت های ارتوپدی دارند، نیاز به جراحان ارتوپد نیز افزایش می یابد. علاوه بر این، بسیاری از متخصصان و جراحان ارتوپدی تمایل به کار در این زمینه ها را نشان داده اند و نیاز به این جراحان در مناطق کم درآمد را افزایش داده اند. بنابراین می توان گفت برای ارتوپدی در دنیا شغل خوبی است.

درآمد ارتوپدی در سراسر جهان

درآمد جهانی ارتوپدی

در سطح جهانی، جراحان ارتوپد حقوق نسبتاً بالایی دریافت می کنند. به طور کلی میانگین درآمد آنها 39000 دلار در سال است. افراد حرفه ای که در مطب یا کلینیک کار می کنند نسبت به حرفه ای هایی که فقط در بیمارستان کار می کنند درآمد و حقوق بیشتری دارند. البته، متخصصانی که در بیمارستان ها کار می کنند ممکن است بیمه درمانی و مزایای دیگری داشته باشند، در حالی که افراد خوداشتغال باید خودشان این موارد را فراهم کنند.

برترین دانشگاه های ارائه دهنده ارتوپدی در جهان

بهترین دانشگاه هایی که ارتوپدی ارائه می دهند عبارتند از:

دانشگاه جان هاپکینز

دانشگاه واشنگتن

دانشگاه کالیفرنیا

دانشگاه پنسیلوانیا

دانشگاه کمبریج

مجلات معتبر بین المللی ارتوپدی

برخی از نشریات معتبر ارتوپدی عبارتند از:

مجله پزشکی ورزشی بریتانیا

مجله British Journal of Sports Medicine (BJSM) یک سایت چند رسانه ای است که تحقیقات، تفسیر و بحث های اصلی را در مورد جنبه های مرتبط ورزش و پزشکی ورزشی، از جمله ورزش و توانبخشی ارائه می دهد.

مجله آمریکایی پزشکی ورزشی

مجله آمریکایی پزشکی ورزشی که در سال 1972 تأسیس شد، مجله رسمی انجمن ارتوپدی آمریکا برای پزشکی ورزشی است. این مقاله حاوی مقالات اصلی مرتبط با آسیب برای جراحان ارتوپد متخصص در پزشکی ورزشی و پزشکان تیم، مربیان ورزش و فیزیوتراپیست در مورد علل و اثرات آسیب یا مرگ ناشی از ورزش است.

مجله آرتروپلاستی

مجله آرتروپلاستی اساس بالینی و علمی برای تعویض مفصل را خلاصه می کند. این مجله معتبر تحقیقات و دست نوشته های اصلی را با بالاترین کیفیت در تمام زمینه های مربوط به تعویض مفصل یا درمان عوارض آن، از جمله موارد مربوط به ترکیبات بالینی و توانبخشی، طراحی پروتز، بیومکانیک، بیومواد، متالورژی، پاسخ فیزیکی به جراحی مفصل منتشر می کند.

مجله جراحی استخوان و مفاصل - سری A.

مجله جراحی ارتوپدی و مفصل (JBJS) برای بیش از 125 سال ارزشمندترین منبع اطلاعاتی برای جراحان ارتوپد و محققان بوده است و استاندارد طلایی برای اطلاعات علمی مورد بررسی است. JBJS مجله علمی پیشرو و مهم برای جراحان عمومی و متخصصان ارتوپدی در سراسر جهان است که تحقیقات مبتنی بر شواهد را برای بهبود کیفیت مراقبت از بیماران ارتوپدی منتشر می کند. استانداردها و کیفیت بالا در همه چیز حفظ می شود، از علم پشت محتوایی که منتشر می کنیم تا خدمات مشتری که ارائه می کنیم.

مجله بین المللی فیزیولوژی ورزشی و عملکرد

مجله بین المللی فیزیولوژی و عملکرد ورزش (IJSPP) بر فیزیولوژی و عملکرد ورزش تمرکز دارد و به ارتقای دانش دانشمندان ورزش، محققان ورزش و سایر دانشمندان ورزش اختصاص دارد. IJSPP سالانه 10 شماره منتشر می کند.

ورزش و علوم ورزشی

بررسی ورزش و علوم ورزشی از یک مجموعه سالانه با جلد گالینگور به یک مجله فصلی در ژانویه 2000 تبدیل شد. رسالت این نشریه ارائه بررسی های علمی، پزشکی و تحقیقاتی به روز به صورت فصلی است. مباحث جدید در پزشکی ورزشی و علوم ورزشی. این نشریه در تلاش است تا مناسب ترین و به روزترین اطلاعات را برای کاربردهای عملی و تحقیقاتی در اختیار دانشجویان، اساتید، پزشکان، دانشمندان و متخصصان قرار دهد.

مجله جراحی دست

مجله جراحی دست مقالات اصلی و با داوری شده را در مورد پاتوفیزیولوژی، تشخیص و درمان بیماری ها و شرایط دست منتشر می کند. اینها شامل مطالعات بالینی و علمی و همچنین گزارش های موردی است. ویژگی‌های ویژه شامل مقالات مروری (شامل ایده‌ها و دیدگاه‌های فعلی در جراحی دست)، بررسی کتاب و رسانه، و نامه‌هایی به سردبیر است.

مجله جراحی شانه و آرنج

این مجله معتبر که برای هشت سازمان بزرگ حرفه ای منتشر شده است، تنها نشریه ای است که منحصراً بر تکنیک های پزشکی، جراحی و فیزیکی برای درمان آسیب های اندام فوقانی از جمله شانه، مچ دست و زانو تمرکز دارد. این ژورنال بالینی و بررسی شده یک انجمن بین المللی برای تبادل اطلاعات در مورد فناوری ها، ابزارها و مواد جدید فراهم می کند. مجله جراحی شانه و زانو شامل عکس‌های واضح، تصاویر حرفه‌ای، و نمودارهای واضحی است که روش‌های جراحی و دستگاه‌های کاشت را نشان می‌دهد. موضوعات تحت پوشش شامل شکستگی ها، دررفتگی ها، بیماری ها و جراحات روتاتور کاف، تکنیک های تصویربرداری، آرتروز، آرتروسکوپی، آرتروپلاستی و توانبخشی است.

روش های تشخیص تروما در ارتوپدی

روش های تشخیصی در ارتوپدی

پس از ارزیابی دقیق تاریخچه بیمار، پزشکان ارتوپد از روش های تشخیصی زیر نیز استفاده می کنند:

تصویربرداری رادیولوژی

به طور معمول، هر دو نمای فرونتال و نمایه با استفاده از رادیوگرافی به تشخیص بیماری ها و آسیب ها کمک می کنند.

اسکن ایزوتوپ

این نوع اسکن برای تشخیص تومورهای استخوانی و ارزیابی چندین نوع شکستگی استفاده می شود.

سی تی اسکن

تشخیص بسیاری از ضایعات استخوانی که با استفاده از رادیولوژی مشخص نیستند با استفاده از سی تی اسکن نسبتا موثر است.

سونوگرافی

سونوگرافی برای تشخیص کیست، تومورهای بافت نرم، افیوژن مفصلی، آبسه و هماتوم استفاده می شود.

رشته های عصبی عضلانی

این آزمایش برای آزمایش هدایت عصبی استفاده می شود که می تواند آسیب عصبی و عضلانی را بهتر تشخیص دهد.

M.R.I

MRI می تواند برای مشاهده بافت های نرم مانند تاندون ها، عضلات، رباط ها، عناصر عصبی و عروقی و علاوه بر آن بافت غضروف و مغز استخوان بسیار مناسب باشد.

آرتروسکوپی

آرتروسکوپی می تواند برای بررسی ضایعات داخل مفصلی بسیار موثر و مناسب باشد.

انواع روش های جراحی

انواع مختلف جراحی ارتوپدی عبارتند از:

جراحی شانه و بازو

در این نوع جراحی، آسیب‌های دست، شانه، بازو، آرنج، مچ دست و انگشتان برای بازیابی دامنه حرکتی مفصل درمان می‌شوند.

جراحی ستون فقرات

جراحی ستون فقرات در واقع شامل درمان طیف وسیعی از بیماری های ستون فقرات می شود. بیرون زدگی دیسک کمر، آرتروز، تومورها و عفونت های مختلف، انحراف و شکستگی ستون مهره ها، دررفتگی مهره ها و ... را می توان از جمله این موارد نام برد. البته باید بدانید که جراحی تنها درمان این بیماری ها نیست و با روش های غیرجراحی نیز می توان بهبود یافت.

جراحی مفصل زانو و زانو

این نوع جراحی برای درمان زانوی آسیب دیده و بازگرداندن حرکت استفاده می شود. با افزایش سن، انجام چندین عمل جراحی زانو رایج است.

جراحی پا و مچ پا

بسیاری از بیماری ها و مشکلات در پا و ساق پا باید با کمک این روش درمانی ترمیم شوند.

جراحی تومور استخوان

درمان اصلی تومورهای استخوانی جراحی است و به دنبال آن شیمی درمانی یا رادیوتراپی در موارد شدیدتر انجام می شود.

جراحی تعویض مفصل ران

در این جراحی قسمتی یا تمام مفصل ران آسیب دیده برداشته می شود و به جای آن از مفصل مصنوعی یا مصنوعی استفاده می شود.

جراحی ارتوپدی کودکان

متخصصان اطفال و اطفال در علم ارتوپدی تخصص دارند و با درمان تمام مشکلات اسکلتی عضلانی کودکان سروکار دارند.

عملیات ورزشگاه

آسیب های ورزشی بسیار شایع هستند و در برخی موارد که این مشکلات با کمک درمان غیر جراحی بهبود نمی یابند، کمک جراحی ضروری است. این جراحی ممکن است شامل جراحی برای پارگی تاندون آشیل، انواع شکستگی ها و غیره باشد.

جراحی تروماتیک

این جراحی شاخه ای تخصصی از جراحی است که به درمان زخم ها و آسیب های جسمی شدید می پردازد. این معمولا در مواقع اضطراری اتفاق می افتد.


اطلاعات بیشتر: https://pezeshke-shahr.com/ارتوپدی/متخصص-ارتوپدی-در-شیراز/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد