تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

پایتخت قبرس کجاست؟


مرز بازار محلی غیرنظامی شده معروف به بازار بندابولیا، پایتخت قبرس شمالی یورومای  را به دو بخش تقسیم می‌کند: شمال ترکیه (لفکوشا) و جنوب یونان (نیکوزیا).

ابتدا جزیره قبرس توسط نواری به نام خط سبز به شمال و جنوب تقسیم می شود. دلیل نامگذاری این نوار مرزی به مرز سبز به این دلیل است که در دهه 1960، پس از جنگ داخلی قبرس، یک مامور سازمان ملل نقشه قبرس را با مداد سبز به دو نیم کرد.

از آن زمان تا کنون، این خط خالی بوده و توسط ماموران سازمان ملل اداره می شود. منطقه صورتی در نقشه زیر کشور قبرس شمالی است. منطقه سبز نوار مرزی توسط سازمان ملل محافظت می شود. منطقه ارغوانی بخشی از پایگاه بریتانیا است. منطقه سفید، قبرس جنوبی است.

نکته جالب در مورد تفاوت نام دو قسمت شهر این است که کلمه Lefkosha از Lefkotin به معنای شهر خدایان سفید گرفته شده است در حالی که نیکوزیا بیشترین استفاده را در ادبیات عثمانی دارد. منشا ترکی. اما در حال حاضر یونانی ها از نام ترکی این شهر نیکوزیا و ترک ها از نام یونانی این شهر لفکوشا استفاده می کنند.

اولین استقرار این شهر به قرن سوم قبل از میلاد یعنی دوره نوسنگی باز می گردد. از آن زمان، یک کتیبه و یک معبد به آفرودیت کشف شده است. در آن زمان این شهر لدرا نام داشت.


لفکوسا، پایتخت قبرس

پس از حمله اعراب در قرن هفتم; لفکوشا پایتخت قبرس شد و دیوارهای بلندی در اطراف شهر ساخته شد. در قرن 11 و 12 برج های دیده بانی به این دیوارها اضافه شد.

در قرن سیزدهم زلزله و سیل به این دیوارها آسیب رساند و در قرن چهاردهم که قبرس تحت سلطه ونیزی ها بود، دیوارهای اطراف شهر بازسازی شد و این دیوارهای مستحکم توانستند در برابر محاصره عثمانی مقاومت کنند. چندین ماه. در واقع آنها در نهایت تسلیم امپراتوری عثمانی شدند.

در زمان حکومت عثمانی ها بر این جزیره، کلیساها به مسجد تبدیل شدند و در این دوره راه ها و دروازه های اصلی پایتخت قبرس ساخته شد. در پایان قرن هجدهم انگلستان قبرس را تحت سلطه خود درآورد. در این دوره بیشتر دیوارهای اطراف لفکوشا ویران شد. قطار برق شهری; در این دوره فاضلاب ها و جاده های استاندارد ساخته شد.

نیکوزیا گرم ترین مکان قبرس در تابستان است. این شهر ساحلی نیست، اما رودخانه ها و دریاچه هایی وجود دارد که لاک پشت ها و حیوانات قبرس را در خود جای داده است.

لفکوشا به دو قسمت تقسیم می شود: لفکوشا قدیمی (داخل دیوارهای قدیمی) و لفکوشا جدید (خارج از دیوارها). Lefkosha قدیم دارای خیابان های باریک و معماری قدیمی است، در حالی که Lefkosha جدید دارای خیابان های عریض و سرگرمی ها و برج های مدرن است.

ارمنی ها قرن هاست که در محله کیشکو چیفتلیک لفکوشا زندگی می کنند.  https://euromy.info/ طراحی منحصر به فرد و زیبای این مکان با سنگ های تراشیده شده و پنجره های خلیجی با دیگر مناطق لفکوشا متفاوت است.


چندین کاروانسرای قدیمی در نیکوزیا وجود دارد که به عنوان رستوران یا مکان برگزاری کنسرت های خصوصی یا عروسی استفاده می شود. از جمله کاروانسرای خان بزرگ که در سال 1570 در دوره عثمانی ساخته شد.

مورخان بر این باورند که این بنا بر روی یک ساختمان قدیمی توسط مظفر پاشا، فرماندار عثمانی قبرس ساخته شده است که از هر قبرس 2 واحد نقره جمع آوری کرده است. در آن زمان، آسیا قبرس به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن آن در بین سه قاره اروپا و آفریقا، یک مرکز اقتصادی جهانی است و داشتن مناطق مسکونی در این جزیره رایج است.

این بنای تاریخی در زمان حکومت بریتانیا به عنوان زندان مورد استفاده قرار می گرفت. سپس برای مدت کوتاهی به عنوان یک مسافرخانه ارزان استفاده شد. مرمت این کاروانسرای تاریخی از سال 1361 آغاز و در سال 1381 به پایان رسید.

این ساختمان اکنون دارای غرفه هایی است که صنایع دستی و محصولات محلی را می فروشند و حیاط آن میزبان جشنواره ها، کنسرت ها و رویدادهای رقص است.

مسجد سلیمیا در مرکز قبرس

این بنای تاریخی با نام تاریخی مسجد ایاصوفیه یا مسجد ایاصوفیه یک کلیسا و مسجد کاتولیک است که در شمال لفکوشا قرار دارد. این کلیسا بزرگترین و قدیمی ترین کلیسای گوتیک باقی مانده در قبرس و بزرگترین کلیسایی است که در شرق مدیترانه در طول هزاره بین ظهور اسلام و پایان دوره عثمانی ساخته شده است. این مکان همچنین اقامتگاه سلطنتی پادشاه لوسینیان قبرس است.

موزه مولوی در لفکوشا، پایتخت قبرس شمالی

این بنای تاریخی در قرن هفدهم، محل اجتماع مریدان مولانا بود. در اتاق‌های این بنا نمایشگاه‌هایی وجود دارد که زندگی دراویش را شرح می‌دهد و در صحن این مجموعه آرامگاه شانزده شیوخ صوفیه قرار دارد.

اطلاعات کامل در مورد پایتخت قبرس شمالی

مساحت لفکوس 111 کیلومتر مربع است

جمعیت لفکوشا 352 هزار نفر است

آثار تاریخی لفکوشا، مسجد سلیمیه - کاروانسرای بویوک هان - کلیسا و صومعه ارامنه - محله احمد عرب - مسجد حیدر پاشا - موزه تاکی مولوی - محله سامان باغچه - کلیسای بوستون - عمارت درویش پاشا - موزه بربریت - کاروانسرای گیلار هان - کاروانسرای بندبولیا لاپید بازار - دادگاه ها در دوران استعمار بریتانیا

جاذبه های گردشگری لفکوسا، موزه قوم شناسی قبرس - موزه دکتر فاضل کوچوک - موزه فرش

معروف ترین رستوران های رستوران هندی لفکوشا جاشون - رستوران کوچک ایتالیایی - کافه سدیرهان - رستوران لدرهان - رستوران سنتی آناما - استیک هاوس - ایزیچ - شهر های برگر جونک فود - بوته مرغ ناخواسته - کالیفرین

Best Merit Lefkosha - Sky Roof - Royal Place - Gate 22 - Map Boutique - Concorde - Grand Pasha - Eagle Eye Boutique - Urban Residence - Durba - Sun - Nagash - Ankaya Hotels

دانشگاه های لفکوشا دانشگاه آمریکایی قبرس - دانشگاه بین المللی قبرس - دانشگاه خاورمیانه - دانشگاه علوم اجتماعی - دانشگاه تربیت معلم آتاتورک - دانشگاه علوم و تحقیقات نت کنت - دانشگاه مدیترانه کارپاز

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد