تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

انواع رزین پلی یورتان + کاربرد رزین پلی یورتان تک جزئی و دو جزئی


رزین های پلی یورتان پلیمرهای پرمصرف با خواص عالی هستند. به همین دلیل در صنایع مختلف برای پوشاندن سطوح اجسام استفاده می شود. زیرا انواع رزین های پلی یورتان مقاومت بسیار خوبی در برابر ضربه و خوردگی دارند. مهمتر از همه، تهیه آنها آسان است و می توان آنها را در دمای اتاق استفاده کرد. تا انتهای این متن وب سایت PU ایرانی با سیماب رزین همراه باشید تا بتوانیم در مورد رزین های پلی اورتان 1 و 2 جزئی بیشتر به شما معرفی کنیم.

انواع رزین پلی اورتان

رزین پلی یورتان که در صنعت به آن رزین پلی یورتان نیز می گویند، ماده ای بسیار چسبناک است که کاملاً در آب نامحلول است. همچنین در شرایط خاصی سخت می شود و به عنوان یک عایق الکتریکی عالی استفاده می شود. این نوع پلاستیک ها دارای طرح های بسیار متنوعی هستند و با نام های مختلفی در بازار به فروش می رسند. البته رزین پلی اورتان یکی از پرکاربردترین رزین ها در مدل های مختلف یک جزئی و دو جزئی می باشد. زیرا به صورت طبیعی و مصنوعی تولید می شوند و هر کدام در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند.


رزین پلی اورتان تک جزیی چیست؟

رزین های پلی یورتان مواد تک جزئی با ویسکوزیته پایین هستند. از طرفی آنها از رزین های خالص به شکل الاستومرهای آبگریز ساخته می شوند. در ترکیب این نوع رزین ها پرکننده های خالص نیز وجود دارد به همین دلیل در صنعت به آنها رزین های پلی یورتان تک جزئی سرد رنگ می گویند. به طور کلی برای آب بندی کف از چسب های پلی اورتان تک جزئی استفاده می شود که به خوبی به سطوح مختلف می چسبد. همچنین یک غشای بسیار ظریف و بسیار الاستیک با استحکام بالا ایجاد می کند. توجه داشته باشید که این نوع رزین ها را می توان به صورت روغنی یا اکریلیک ساخت. از این رو گاهی از رزین های پلی یورتان تک جزئی در صنایع مختلف با نام رزین پلی یورتان چوب استفاده می شود.

انواع رزین پلی اورتان دو جزئی کدامند؟

این نوع رزین پلی یورتان همراه با سخت کننده عمدتا به عنوان پایه رنگ برای رنگ آمیزی در صنایع مختلف استفاده می شود. اصولا رزین های پلی یورتان دو جزئی بدون هیچ حلالی برای مصارف مختلف استفاده می شوند. البته تمامی رزین های پلی یورتان دو جزئی از جمله اپوکسی ها مقاومت سایشی بسیار بالایی دارند و در برابر عوامل شیمیایی نیز مقاومت و دوام خوبی دارند. این نوع رزین های اپوکسی مقاومت مکانیکی بسیار خوبی در برابر ضربه و تنش احتمالی از خود نشان می دهند. به همین دلیل از رزین های پلی اورتان دو جزئی عمدتاً برای پوشش سطح بتن استفاده می شود. البته از این نوع پلیمر چسبنده می توان برای پوشش آسفالت و فلز به خصوص سطوحی که نیاز به مقاومت مکانیکی بالایی دارند نیز استفاده کرد.

خواص رزین های پلی اورتان

این نوع رزین ها با مقاومت شیمیایی بالا مشخص می شوند. آنها مقاومت مکانیکی عالی در برابر ضربه، ترک خوردگی و سایر عوامل محیطی از خود نشان می دهند. علاوه بر این، آنها در برابر دماهای بالا، باران و قرار گرفتن در معرض اشعه های UX بسیار مقاوم هستند. به همین دلیل معمولاً از انواع رزین های پلی اورتان به ویژه تک جزئی برای پوشش فضاهای خارجی به ویژه در تولید رنگ های سفید و خاکستری استفاده می شود. بنابراین می توان از این نوع رزین در پارکینگ های روباز، زمین های بازی و از همه مهمتر برای خط کشی نقاط تردد مانند خیابان ها استفاده کرد.

استفاده از انواع رزین های پلی اورتان

رزین پلی اورتان مانینو

رزین پلی اورتان که مصنوعی و شفاف است، هیچ نوع رنگدانه ای در ترکیب خود ندارد. به طور کلی این نوع رزین های پلیمری مانند پوشش های اپوکسی، عایق پلی اورتان و پلی استر به دلیل عدم تغییر رنگ در کاربردهای مختلف در صنایع مختلف ارجحیت دارند. بنابراین امروزه استفاده از رزین پلی یورتان شفاف دو جزئی و تک جزئی از اهمیت بالایی برخوردار است.

رزین پلی اورتان بر پایه آب

رزین های پایه آب نسبت به رنگ های اکریلیک و برخی رزین های دیگر مقاومت سایشی بیشتری دارند. به همین دلیل رزین پایه آب در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد.

رزین پلی اورتان عایق الکتریکی

رزین های پلی یورتان به دلیل خواص استثنایی مانند دوام بالا، مقاومت در برابر رطوبت، چسبندگی عالی، مقاومت در برابر حرارت و ... نوع خاصی از عایق های الکتریکی هستند. در واقع رزین های پلی اورتان به عنوان عایق کافی در مدارها و برخی از اجزای الکتریکی عمل می کنند. بنابراین از خازن ها، رله ها، موتورها و برخی وسایل دیگر مانند سیم پیچ ها، ترانزیستورها و ترانسفورماتورها محافظت می کنند. همچنین از ورود گرد و غبار و رطوبت به این وسایل الکتریکی جلوگیری می کنند.

ریخته گری رزین پلی اورتان

قالب های سیلیکونی اغلب برای ساخت مبلمان و صنایع دستی دیگر مانند فوم چوب استفاده می شود. این نوع قالب از رزین پلی اورتان ساخته شده است. این به این دلیل است که قالب های رزین پلی اورتان ارزان تر و سریعتر از سایر قالب های پلاستیکی هستند، اما متاسفانه قالب های سیلیکونی عمر کوتاهی دارند.

رزین های پلی اورتان ضد خش

رزین هایی که به رزین های پلی اورتان ضد خش معروف هستند رزین های صنعتی هستند. به ویژه این نوع رزین ها به دلیل مقاومت در اکثر ماشین ها در برابر عوامل مضر محیطی، ضد خش نامیده می شوند. به همین دلیل از این نوع رزین های پلی یورتان به عنوان پایه نهایی رنگ های مختلف و پوشش سنگ های تزئینی در طراحی خانه استفاده می شود.

توپ سنگ پلی اورتان

خوب است بدانید که رزین پلی اورتان سنگ همان رزین پلی استری است که در بیشتر صنایع ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. رزین پلی استر سنگ نوعی نگهدارنده است که در سطوح سنگی تزئینی استفاده می شود. زیرا رزین پلی اورتان سنگ می تواند سطح سنگ را جلا داده و همچنین سطح سنگ تزئینی را در برابر عوامل مخرب شیمیایی و مکانیکی محافظت کند. آنها همچنین جلوی اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید را می گیرند و از ورود کثیفی و رطوبت به منافذ سنگ جلوگیری می کنند.

پرکاربردترین رزین پلی اورتان

این مقاله شما را با چند رزین پلی اورتان آشنا می کند. اما لازم است بدانید که رزین های پلی اورتان پرمصرف ترین پلیمرهایی هستند که توسط اکثر طراحان و متخصصان برای پوشش سطوح مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل پرمصرف ترین رزین های پلی اورتان در صنایع مختلف عبارتند از:

رزین چوب پلی اورتان دو جزئی با خواص شفاف، مات و براق.

رزین اکریلیک پلی اورتان تک ترکیبی و شیری رنگ

رزین پلی اورتان از دو جزء تشکیل شده و شفاف است

رزین لیبل پلی اورتان در دو قسمت به رنگ شفاف

رزین پلی اورتان تزریقی برای زیره کفش، متشکل از دو جزء.

و دیگران

نکات مهم در استفاده از رزین پلی اورتان

قبل از استفاده از رزین پلی اورتان، حتما سطح را با فشار آب و مواد شوینده مناسب تمیز کنید. روی سطح کار نباید روغن، پارافین، گرد و غبار و غیره وجود داشته باشد. مراقب باشید هر چه سطح کار تمیزتر باشد رزین بیشتر به سطح مورد نظر می چسبد و بدون ترک همیشه سطحی بسیار زیبا و مرتب ایجاد می کند.

قیمت رزین پلی اورتان

نرخ فروش رزین های پلی اورتان در مقایسه با انواع رزین های اپوکسی ارزان تر است. بنابراین امروزه مصرف کنندگان بیشتری برای خرید این نوع رزین ها در بازارهای تجاری جذب می شوند. اما به دلیل نوسانات اقتصادی و قیمت نامشخص محصولات مختلف، نمی توان نرخ دقیق انواع رزین پلی اورتان را منتشر کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد