تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

گردشگران در تبریز


هیچ کلمه ای برای توصیف زیبایی شهر تاریخی و افسانه ای تبریز وجود ندارد، از هر پنجره ای به این شهر نگاه کنید تا رگه هایی از تاریخ، فرهنگ و هنر را مشاهده کنید که در ساختار آن نهفته است و آن را به یک جاذبه گردشگری تبدیل می کند. مرکز توجه است نمای بیرونی و داخلی جذابی ساخته است. اگرچه اولین شهر تبریز دارای گنجینه های گرانبهایی از تاریخ و فرهنگ است، اما طبیعت فوق العاده زیبا و شرایط اقلیمی آن کمک چندانی به جذب این گردشگران نکرده است. برای توجیه این حس کافی است به آمار خرید بلیط هواپیما تبریز نگاه کنید. یعنی در یک سفر نمی توان همه زیبایی های تبریز را دید، خیابان های تبریز را باید در هر فصلی دید، حالا برای ماجراجویی تاریخی، یک بار برای طبیعت گردی و دفعه دیگر برای گردشگری.و برای خرید. اینکه کجا در تبریز بروید کاملاً به شما بستگی دارد و در اینجا لیست کاملی از جاذبه ها و مکان های دیدنی تبریز آمده است. برای آشنایی بیشتر با مکان های دیدنی تبریز با سایت گردشی تاپ همراه باشید.


مکان های تاریخی و باستانی و دیدنی های تبریز



بازار بزرگ تبریز

فهرست جاذبه های تبریز را با بازار بزرگ تبریز، فهرست میراث جهانی یونسکو و یکی از آثار ملی کشورمان آغاز می کنیم که به راستی شکوه و عظمت یک اثر تاریخی را نشان می دهد. هر بار که از بازار سرپوشیده طبرس دیدن می کنید، فضای باستانی را به یاد خواهید آورد. مخصوصا ظهرها از راسته ها و راهروهای بازار بوی کباب و آش به مشام می رسد و هر گوشه بازار نظر عکاسان را به خود جلب می کند. بازار بزرگ تبریز یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است که مساحتی بالغ بر یک کیلومتر را در بر می‌گیرد و دارای دیم‌ها، کاخ‌های سه طبقه، راسته‌ها، دالان‌ها و بازارهای متعدد است.

در گذشته از این بازار در سفرنامه‌های بسیاری از مسافران قرن چهارم به عنوان گذرگاه جاده ابریشم یاد شده است. تاریخ دقیق ساخت این بازار مشخص نیست، اما آخرین بار در سال ۱۱۹۳ میلادی توسط نجفقلی خان دنبلی، حاکم وقت تبریز، مرمت و بازسازی شده است. با ورود به بازار تبریز، معماری آن، معماری زیبای طاق ها و گنبدهای آجری را تحسین خواهید کرد. بزرگترین گنبد بازار تبریز را در تیمچه امیر خواهید دید. از غذا، ادویه و اقلام خوراکی گرفته تا پارچه، پوشاک، طلا، جهیزیه و لوازم الکترونیکی، همه چیز در بازار بزرگ تبریز یافت می شود.

مکان های دیدنی در تبریز 38 مکان دیدنی در تبریز

مسجد جامع تبریز

این بازار بزرگ را مساجد باستانی احاطه کرده اند که قدمت آنها به دوره سلجوقیان می رسد.مسجد جامع تبریز نماینده معماری اسلامی و ایرانی در جهان به شمار می رود. از این رو باید به غنای تاریخی آن اشاره کرد. این مسجد یکی از آثار ملی کشور محسوب می شود. و در کتب تاریخ به نام مسجد جمکبیری ذکر شده است. این مسجد نیز مانند بسیاری از بناهای تاریخی تبریز در زلزله بزرگ 1193 ویران شد. اما در دوره قاجار بازسازی شد.

زیبایی بصری مسجد جامع می تواند دل هر بیننده ای را تسخیر کند، گچ بری ها و کاشی کاری های پیچیده، ستون های بلند و متعدد، پنجره های کشویی، سقف گنبدی شکل، محراب قدیمی و تلفیقی از معماری های ایلخانی، سلجوقی، صفوی و حتی قاجاریه مسجد جامع. از مساجد دیگر همزمان با سادگی بنای مسجد، تزئینات و معماری شگفت انگیزی را جلوی چشمان خود خواهید دید.

برج آتش تای یانقین

در منطقه حقانی تبریز، برج 23 متری را می‌بینید که یکی از آثار دوران قاجار است و اولین برج آتش‌نشانی کشور محسوب می‌شود. برج جانچین یکی از نمونه های نادر از نگاه تبریز به عصر جدید است و شاید جالب باشد که بر اساس برخی اسناد، انگلیسی ها بر اساس این برج برج آتش نشانی ساخته اند. ظاهر این برج شاید گردشگران زیادی را به خود جذب نکند، اما با دانستن تاریخچه و نحوه عملکرد آن، حتماً مایل به دیدن آن خواهید بود. برج جانچین یا برج آتش نشانی تبریز دایره ای شکل است و با پلکانی مارپیچ به بالای برج متصل می شود.

پیش از این نگهبانی شبانه روز بالای برج نگهبانی می داد و بلافاصله پس از مشاهده آتش، ناقوس بالای برج به صدا درآمد و آتش نشانان به محل رسیدند. تصادف با گاری و بشکه آب. این برج علاوه بر وظیفه دیدبانی، به عنوان راهنمایی برای مردم شهر نیز عمل می کرد، زیرا بالای برج این سکونتگاه را به عنوان فانوس دریایی اعلام می کرد و اگر آتش نشانی نیاز به کمک داشت، با پیروی از این چراغ می توانست آن را پیدا کند. اگر شبانه از کنار محله خاکانی رد شوید، برج آتش نشانی را با نورپردازی زیبایش خواهید دید.

قلعه علیشاه تبریز

یکی دیگر از نقاط دیدنی که در بافت شهری توریز خودنمایی می کند قلعه علیشاه است، بنای ناتمام این قلعه از دیگر آثار تاریخی و ملی توریز است. این قلعه در گذشته یکی از بزرگ‌ترین بناهای شهر بوده و دیوارهای آن از دور دیده می‌شد، اما در ده سال اخیر با ساختن ساختمان‌هایی در اطراف آن دگرگون شده و اخبار زیادی در مورد آن وجود دارد. . تخریب این بنای باشکوه و ارزشمند. قلعه علیشاه هم اکنون با ساخت مسجد بزرگی که برای مسجد توریز در نظر گرفته شده، پشت دیوارها پنهان شده و روز به روز از شکوه آن برای گردشگران و مسئولان کاسته می شود.

قدمت قلعه علیشاه به قرن هشتم هجری قمری برمی‌گردد و تا دوره قاجار به عنوان قلعه نظامی مورد استفاده قرار می‌گرفت تا اینکه بناهای دیگری مانند کلاه‌خانه‌های سنتی، موزه‌ها و پایه‌ها به بنا اضافه شد. اما این قسمت ها در اواخر دوره قاجار تخریب شد و در زمان سلطنت از این بنا به عنوان پایگاه نظامی مدافعان تبریز استفاده می شد و با حمله روس ها به تبریز در سال 1290 دیوارهای بنا با توپ پوشانده شد. انجام شده بود آخرین آسیب در زمان انقلاب انجام شد و اکنون دیوار جنوبی ارگ با بناهای جدید بر جای مانده است.

دیدنی های تبریز 38 مکان دیدنی در تبریز

مجموعه باستانی ربع رشیدی

این تصور که هنوز بخش هایی از یک دانشگاه 700 ساله در تبریز وجود دارد چندان درست به نظر نمی رسد، اما مجموعه باستانی رباب رشیدی در واقع همان دانشگاهی است که رشیدالدین فضل الله وزیر پیشکسوت غزنخان 7 قرن پیش آن را تأسیس کرد. همدانی. پیش از این در سبک معماری آذربایجان. علت نامگذاری این دانشگاه این است که دانشگاه رشیدالدین دارای چهار دانشکده در چهار طرف بوده است. دانشمندان و پزشکان کشورهای دیگر نیز در این دانشگاه کار می کردند و 7 زبان زنده دنیا در آن تدریس می شد. اکنون ویرانه های این بنا در دامنه کوه بلانکو که در باغمیشه قرار دارد قرار دارد.

مجموعه ربع رشیدی به قدری باشکوه است که آن را شهری کوچک به حساب می آورند و بر اساس اسناد تاریخی در زمینی به مساحت 13 هکتار 30000 خانه، اتاق و ساختمان شامل مدرسه، کتابخانه، مسجد، آبگرم و مهمان خانه. خانه، بیمارستان، خوابگاه معلمان و دانش آموزان، خزانه. ، عقب نشینی، حوض و ... مجموعه ربع رشید جایگاه بین المللی پیدا کرد و توجه باستان شناسان خارجی را به خود جلب کرد و برای مرمت و احیای این اثر تاریخی تعهد نامه هایی امضا شد.

موزه قاجار (خانه امیرنظام)

در نزدیکی محله قدیمی ششگلان تبریز و مقبره الشعاله بنای تاریخی زیبا یکی از آثار تاریخی کشور قرار دارد که امروزه به موزه قاجار معروف است. صاحب این خانه امیرنظام گروسی از اعیان قاجار و ناصرالدین شاه پیشکسوتی بود که نخستین دستگاه های حکاکی، مهر زنی و چاپ فلز را به ایران آورد. این خانه زیبا و بادوام در دو طبقه و 1500 متر مربع مساحت دارد. با احتساب زمین های سرپوشیده و روباز، مساحت کل ساختمان به 3000 متر مربع می رسد. این اقامتگاه در سال 1384 به موزه تبدیل شد و تالار طبقه اول آن سکه های دوره قاجار، سفره خانه ها، آلات موسیقی، خاتم کاری، فلزکاری، چینی، منسوجات و سایر آثار را به نمایش می گذارد.

تالارهای زیرزمین موزه قاجار نیز دارای نسخ خطی، منبت، لباس قاجاریه، اسلحه، قفل، فانوس، تصاویر منقوش از دوربین های اولیه و تندیس هایی از چهره های برجسته این دوره تاریخی از جمله عباس میرزا، امیرکبیر، میرزا عیسی، قائم مقام هستند. فراهانی، امیر نظام، زنگنه و امیرنظام گروسی به نمایش گذاشته شده است. ورودی موزه قاجار برای دانش آموزان و سالمندان نیم بها است و در حین بازدید می توانید از بوفه غذا تهیه کنید و روی نیمکت های کنار دریاچه استراحت کنید. معماری قاجاریه، پنجره های ارسی و حوض بزرگ شما را به یاد حال و هوای خانه های قدیمی می اندازد و تجربه ای دلپذیر خواهد بود.

هشت دروازه تبریز

یکی از جاذبه های تبریز که تقریباً برای گردشگران و خریداران بلیط هواپیما تبریز ناشناخته و دور از چشم گردشگران است، دروازه تاریخی آن است. به گفته محققان بیش از 2400 سال پیش برای تامین امنیت شهر تبریز حصاری با 8 دروازه در اطراف شهر ساخته شد. در اواخر سلطنت کریم خان زند و پس از زلزله بزرگی که در زمستان رخ داد، قسمت اعظم شهر تبریز ویران شد و امیر تبریز، نجفقلی خان دنبلی، محوطه عظیمی از 8 یا 8 بنا کرد. 9 دروازه در اطراف آن. شهر اگرچه دو تا از این دروازه‌ها هنوز پابرجا هستند، اما خوشبختانه اقداماتی برای احیا و مرمت برخی از آنها انجام شده است.

عظمت این حصار هم در شعر و هم در نوشته های تاریخی بیان شده است. خیوان کاپیسی (دروازه خیابان) و باگمشه کاپیسی (دروازه باغمیشه) دو دروازه هستند که همچنان پابرجا هستند. خیابان کاپیسی بر سر راه عراق به عجم و اصفهان به نام خیابان بود و باغ میشه کاپیسی نیز در قسمت شرقی شهر قرار داشت. درهای دیگر: سرخاب کاپی سی (سرخاب دروازه)، نوبر کاپی سی (نوبر دروازه)، میار میار کاپی سی (میار دروازه دروازه)، غازیل کاپی سی (گازیله دروازه)، استانبول کاپی سی (دروازه استانبول) و دوه چی کاپی سی ( Straban ) ) Door).

بازار کره نی خانه آلتی

داستان هشت دروازه به اینجا ختم نمی شود. در ابتدای خیابان ارتش شمالی بازار قدیمی قرار دارد که در گذشته به نام بازار کوره نی خانه آلتی (زیر سقف کورهنی) یا بازار ناکارخانه معروف بوده و یکی از بازارهای معروف تبریز است. در سال 1308 که خیابان ارتش شمالی ساخته شد، این خیابان بازارچه را به دو نیمه تقسیم کرد. در شمال این مغازه کاخ و کلانتری کالا بیگی قرار داشت، پلیس هنگام اذان صبح و عصر در بام این ساختمان شیپور یا ناکارا می دمید و نگهبانان هشت نفر بودند. با شنیدن این صدا در در بسته شد. یعنی بعد از این ساعت هیچکس اجازه ورود و خروج نداشت و کسانی که پشت دروازه می ماندند باید شب را در کاروانسراها می گذراندند. امروزه اثری از این کاخ و تالار شهر نیست و بازار کورنی خانه آلتی به میدان میوه و تره بار تبدیل شده است.

مقبره های الصحرا

در منطقه سرخاب تبریز گورستانی تاریخی به نام مقبره الشعرای تبریز وجود دارد که یکی از مقبره های شاعران ایرانی است که بیش از 400 شاعر و عارف در آن مدفون هستند. در این گورستان 800 ساله شاعران و عارفان به خاک سپرده شدند و در سال 1350 بنای یادبودی برای آنان برپا شد که اکنون یکی از نمادهای شهر و یکی از بهترین مکان های تبریز به شمار می رود. این بنای تاریخی با تلفیقی از سبک های معماری کهن و مدرن ساخته شده و به لطف طاق های در هم تنیده اش به زیبایی در چشم بازدیدکنندگان خودنمایی می کند.

وارد مقبره الشعرای تبریز که می شوید وارد اتاق بزرگی می شوید که با اشعار شاعرانی که در واقع در مقبره مدفون هستند و چندین اتاق کوچکتر دیگر که به اتاق اصلی متصل است، تزئین شده است. استاد شهریار نیز در همین اتاق مرکزی مدفون است، از شاعران برجسته دیگر می توان به آزادی طوسی، خاقانی شروانی، شاهپور نشابوری، شکیبی تبریزی، عزیزخان مکری، ذوالفقار شروانی و صدها شاعر و صوفی معروف ایرانی اشاره کرد.

مکان های گردشگری در تبریز 38 مکان دیدنی در تبریز

حمام نوا (رستوران شهریار)

زمانی که بناهای تاریخی به موزه، هتل یا رستوران تغییر کاربری می دهند، محبوب و به عبارت دیگر قابل مشاهده می شوند. حمام نوبر یکی از مکان های معروف تبریز است که هنرمندان را با معماری هنری خود تحت تأثیر قرار می دهد و یکی دیگر از آثار زیبای دوره قاجاریه است. این حمام معروف به حمام ویزر در سال ۱۳۷۸ به رستوران سنتی تبدیل شد و اولین رستوران سنتی تبریز است.

تغییر کاربری این حمام بدون هیچ گونه مزاحمتی برای بنا انجام شد و سقف آن نیز به چایخانه ای تبدیل شد که مراسم ناکلی و حجاب خوانی در آن برگزار می شد و هم اکنون می توانید با شنیدن موسیقی سنتی دمنوش های گیاهی و دسرهای شیرین و خوش طعم نوش جان کنید. . این حمام با قدمتی 140 ساله امروزه به رستوران شهریار معروف است و از قدیم الایام میزبان تاجران و خانواده‌های نواحی بازار و شهناز بوده است. وقتی به بازار بزرگ تربیت بروید، رستوران شهریار را خواهید دید.

بزرگترین موزه آذربایجان

در نزدیکی مسجد کبود تبریز یک دروازه چوبی و یک ساختمان بزرگ با نام آذربایجان در ورودی پیدا خواهید کرد. موزه بزرگ آذربایجان موزه ای است که جایگاه ارزشمندی در بین موزه های کشور دارد و به عنوان دومین موزه باستان شناسی ایران نام برده می شود. در این موزه تاریخ و آثار هنری دوران پیش از اسلام و اسلام به نمایش گذاشته شده است. ساخت این موزه در سال 1337 آغاز شد و سرانجام در سال 1341 موزه آذربایجان افتتاح شد.

این موزه دارای 3 تالار بزرگ و عریض است که برخی از آثار آن بسیار قدیمی و جالب هستند و زمانی که تاریخچه این آثار را بدانید جذابیت آن ها چند برابر می شود. از قدیمی ترین آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه می توان به سفال های 7000 ساله کشف شده از تپه اسماعیل آباد و همچنین کانی های "سرپانتین" موجود در جیرفت اشاره کرد. همچنین مجسمه ای از الهه زن در این موزه به نمایش گذاشته شده است که قدمت آن به 3 هزار سال پیش می رسد و در رستم آباد گیلان پیدا شده است.

پرکا خاقانی

در مجاورت مسجد کبود تبریز، باغ خاقانی یا باغ خاقانی قرار دارد، پارک معروفی که خانقاه محل عبادت وکلا و شیوخ بوده و در قرون گذشته باغ یکی از معروف ترین عمارت های شهر به نام عمارت مظفری بوده است. . حدود 200 سال پیش با وقوع زلزله ای بزرگ در تبریز، مسجد کبود و کاخ مظفریه به کلی تخریب شد و حیاط این عمارت به قبرستانی تبدیل شد که در آن زلزله زدگان دفن شدند. شهردار تبریز در سال 1308 این قبرستان را به پارک عمومی تبدیل کرد.

این پارک «باغ استخوان» نام داشت تا اینکه موزه آذربایجان و مدرسه جهانشاه در اینجا ساخته شد و محوطه مدرسه کم کم به پارک خانی تبدیل شد و مجسمه هاگان شاعر آذربایجانی در پارک نصب شد. پارک هاگانی پارک بزرگی نیست، اما دارای سرویس بهداشتی، نمازخانه و تعداد زیادی نیمکت برای استراحت و بخش های مجزا برای زنان و مردان است. این باغ تاریخی غنی دارد و یکی از جاذبه های تاریخی توریز است.

بارون آواک هورولول

بین مناطق قدیمی اهراب، لیل آباد و میاریمیار تبریز، منطقه‌ای قدیمی و دوست‌داشتنی وجود دارد که به بارون آواک یا بارناوک معروف است. زیبایی و زیبایی مکان قدیمی را باید از قدیمی های شهر جویا شد، در آن زمان سفرها و تورهای بارون آواک در محاصره بناهای قدیمی قرار داشت و تابلوهای قدیمی آن از بین نمی رفت. بارون آواک مجاور از دوره قاجار و سلطنت ناصرالدین شاه محل سکونت مهاجران ارمنی بوده است و در اواخر دهه 80 با گسترش دوران گذار بارون آواک بسیاری از خانه های قدیمی که به دلیل ادامه بارون آواک از بین رفتند. او رفته است

در آن زمان در محله برون آواک باغی قدیمی به نام نانواها وجود داشت که به همراه سایر بناهای قدیمی تخریب و ویران شد. اگر از این منطقه گذر کردید حتما سری به نانوایی قدیمی (سنگ پزی) بزنید، قدمت این نانوایی به دوره قاجاریه برمی گردد و قرار است توسط دولت تخریب شود. توجه گردشگران به این محله و این بناها می تواند از تخریب آنها جلوگیری کند. علاوه بر این، کلیسای سرکیس مقدس نیز در این محله قرار دارد.

موزه مشروطه

کاخ مشروطه علاوه بر اینکه یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی تبریز است، پرافتخارترین خانه نیز به حساب می‌آید، زیرا در دوران مشروطه محل تصمیم‌گیری و بزرگ‌ترین گردهمایی آن دوران بوده است. امروزه این خانه ۱۳۰۰ متری به موزه مشروطه تبدیل شده است و در آن اشیاء قیمتی رهبران مشروطه، تصاویر و اسناد مربوط به مشروطه به نمایش گذاشته شده است. خانه مشروطه یا «خانه کوزه کنانی» قدمتی 150 ساله دارد که توسط حاجی ولی تبریزی طراحی شده است. این موزه از نقش تبریزی ها در نهضت مشروطه می گوید.

ویژگی های معماری این اثر ملی از جمله پنجره های محفظه ای، شیشه های رنگی و درهای چوبی منبت کاری شده. به ساختمان کمک می کند زیبا و برجسته باشد. و با ورود به آن حال و هوای متفاوتی به شما دست می دهد. حیاط زیبای ساختمان مشروطه مکانی عالی برای فرار از هیاهوی بازار تبریز است. پرده مشروطه به نمایش گذاشته شده است. مجسمه مشروطه خواه سلاح های ستارخان و چاپگر ژلاتین برای احیای مشروطه نامه تولید می کردند. همه نمایش داده شده است

جاذبه های گردشگری تبریز، 38 مکان دیدنی در تبریز

بازار آموزش

گردشگرانی که قصد خرید در تبریز را دارند، اغلب به بازار تربیت سر می زنند و هنگام قدم زدن در پاساژ تربیت، از مغازه ها و بوتیک های آن دیدن می کنند. آن آیه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد