تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

چگونه ایده های خود را به نوشتن خوب تبدیل می کنید؟

بازنویسی

در شماره قبل در مورد ایده پردازی صحبت کردیم و نوشتیم که ایده ها در اطراف ما و در تجربیات ما وجود دارند. فقط باید به آنها توجه کنید و یکی را برای نوشتن انتخاب کنید. موریل لیکر این نکته را اینگونه می نویسد: «موضوع و محتوا در اطراف شماست. زندگی روزمره شما پر از ایده است. زیاد به ذهن خود فشار نیاورید. به دنبال نکات برجسته از گذشته نباشید. رویدادهایی که در اطراف شما اتفاق می‌افتد، دیگران را مورد توجه قرار می‌دهد. امتحانش کن. مثلا امروز چه چیزی باعث نارضایتی و ناراحتی شما شد؟ بنویسشون روی برگه. خواننده مطالب خود را پیدا کنید. شک نکن کم کم ببینید خوانندگان به چه نوع محتوایی احساس نزدیکی می کنند. به آنها پرداخت کنید.»

به زندگی خود فکر کنید و از آن ایده بگیرید. به عنوان مثال، آیا با موجودی حساب خود احساس راحتی می کنید یا خیر؟ یا وقتی صدای پیانو زدن بچه همسایه را می شنوی چرا خودت خجالت می کشی پیانو بزنی؟ آنها را بنویسید با نوشتن آنها نه تنها استرس را از بین می برید، بلکه افراد مشابه را نیز خوشحال می کنید. اگر راه حلی برای این مشکلات دارید، عالی است. (لهبار، 1395: 91)

مراحل پیش‌نویسی و پیش‌نویسی را هم شرح دادیم و گفتیم که هرچه زمان بیشتری را قبل از نوشتن بگذاریم، متن ما قوی‌تر و استدلال‌پذیرتر می‌شود. همچنین به شما یادآوری می کنیم که در هنگام ایجاد پیش نویس به خاطر داشته باشید که کار شما هنوز نهایی نشده است. بعدا تکمیل خواهد شد. اکنون زمان آن است که بدون توجه به قوانین املایی، بینش و تجربیات خود را به صفحه بیاورید. جملات را یکی پس از دیگری قرار دهید. سپس شما می توانید جملات را تغییر دهید.

در این شماره به موضوع بازنویسی می پردازیم. از نظر اتو کروزه، نوشتن به معنای بازنویسی و بازنویسی به معنای سازماندهی جدید، حذف، افزودن و تقسیم محتوا در سراسر نوشتن است.

فراموش نکنید که تجدید نظر منجر به بازنویسی متن اصلی بسیار مهم است. این مرحله ای است که متن در آن خمیر و شکل می گیرد و به تدریج آماده انتشار می شود. اگر نویسنده به سرعت و بدون درگیری مغز در مرحله ویرایش شروع به نوشتن کند. در اینجا ذهن کار را به دست می گیرد و با عجله متن را تحلیل می کند. نویسنده خودش تبدیل به منتقدی می شود که به نظر می رسد متن غریبه ای را می خواند و به او گفته می شود سعی کنید تا حد امکان اشتباه کنید.

تا جایی که می توانید با نوشته خود پیش بروید. بازی کنید و کلمات را حرکت دهید، ببینید چه اتفاقی می افتد! حذف اضافه نگران نباشید که چه اتفاقی خواهد افتاد. شما همیشه این گزینه را دارید که به مقاله قبلی خود بازگردید. اما بیایید ببینیم وقتی با فیلمنامه پیش می روید چه اتفاقی می افتد! مثل یک دلقک سیلی بزن بعداً گزینه ای برای عدم نمایش سایت ها دارید. برای ارسال مقاله عجله نکنید. می تواند به سرعت خلاقیت و هدف شما را خفه کند. همه راه ها بسته است. توجه داشته باشید که بازنویسی ممکن است منجر به کوتاه یا اضافه شود.

هنگام بازنویسی ابتدا زیر قسمت هایی که نامشخص هستند خط بکشید. سپس ببینید که چگونه آن را گسترش دهید تا خواننده از حلقه خارج شود. زیر قسمت هایی که بیش از حد توضیح می دهید خط بکشید. سعی کنید تا حد امکان آنها را کاهش دهید.

بررسی و بازنگری هر اثری خسته کننده است، زیرا ما مرحله خلاقیت را پشت سر گذاشته ایم و آنچه را که در نظر گرفته شده ارائه کرده ایم. بنابراین، بررسی تکراری و خسته کننده است. به قول قدیمی ها، هرکس کار را تمام کند، انجامش می دهد. بررسی کاری که انجام داده ایم بخش مهمی از کار ما است. نمی توان راه اندازی مجدد کرد. ما مطمئن خواهیم شد که هیچ کس به اندازه کاری که ما انجام دادیم اشتیاق نداشته باشد. با پذیرفتن این امر، آن را به یک بازی و کار دلپذیر تبدیل کنید، زیرا در این زمان، نتایج تلاش شبانه روزی شما بررسی می شود (رهبر (1396) اشاره باربارا تراپیدو، 43).

"بازخوانی اغلب نویسنده را به همان مکان برمی‌گرداند. به عبارت دیگر، او به جای اینکه داستان را بیان کند، آن را هدایت می‌کند. اصل کلمه یا اصل محتوا است که باید پیدا شود. مثلاً من نوشتم. سی دوباره وقتی صفحه آخر «وداع با اسلحه» (میرصادقی (1387) به نقل از همینگوی، صفحه 127).

لئو تولستوی می گوید: نوشتن مانند غبار طلاست. هر چه بیشتر آن را بشویند، طلا شفافتر می شود (میرصادقی، 1388: 127).

به استفاده از کلمات و عبارات توجه کنید

از آنجایی که قرار بود هنگام نگارش از ویرایش پرهیز کنیم و این اثر را به زمان بازبینی موکول کنیم، به ترتیبی که در پیش نویس اول می خواستیم نوشتیم. اما هنگام بازنویسی و اصلاح متن به کلمات و جملات توجه کنید. اگر دوست داریم کلمات شکسته و عامیانه را در پیش نویس بنویسیم، آنها را پیدا کرده و آنها را اصلاح می کنیم. سعی کنید جملات خود را کوتاه نگه دارید. بار جملات مرکب و چند بخشی را کم خواهیم کرد. جملات طولانی خواننده را خسته می کند و معنی در جملات گم می شود. فراموش نکنید که کوتاه نویسی آسان تر از نوشتن طولانی است. به یاد داشته باشید که در هر جمله فقط یک مفهوم را بیان کنید. وظیفه جملات زیر بیان مفاهیم جدید است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد