تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

با طرز تهیه غذای سیر خوشمزه و لذیذ آشنا شوید


سیر ترشی یکی از پرطرفدارترین ترشی ها در ایران است که بسیار خوشمزه و دلچسب است و با انواع غذاها سرو می شود. سیر بسیار مغذی است. با ارکیده همراه باشید تا با طرز تهیه ترشی سیر خانگی خوشمزه آشنا شوید.

سیر ترشی را چگونه درست می کنید؟

برای تهیه سیر ترشی بهتر است از سیر تازه و جوان استفاده شود تا بتوان آن را برای مدت طولانی نگهداری کرد. سیر ترشی ترکیبی عالی با بسیاری از غذاهای سنتی ایرانی است، اما ترکیب آن با غذاهایی مانند رب لوبیا، دمپکتک، ماهی و میرزاکسمی لذت بیشتری دارد. اگر نگران بوی بد سیر هستید، می توانید با جویدن چای خشک از شر آن خلاص شوید.

مواد لازم برای تهیه سیر ترشی

1 کیلوگرم سیر.

در صورت لزوم سرکه سیب یا شراب

1 قاشق چایخوری نمک

چاشنی سیر پخته شده

برای خوشرنگ شدن ترشی می توانید از رب انار و آب انگور استفاده کنید. همچنین می توانید از شیرینی، ادویه ترشی یا ترخون برای طعم بهتر استفاده کنید.

طرز تهیه سیر ترشی

ریشه سیر را با چاقو خرد کنید. سپس به جز لایه آخر پوست آن را جدا کنید.

سیر را بشویید و بگذارید در آفتاب خشک شود.

سپس سیر را در ظرف ترشی خود بریزید.

نمک را به سیر اضافه کنید.

به آرامی روی سیرها سرکه بریزید و ظرف را تا بالا پر کنید.

درب ظرف را محکم ببندید تا هوا در آن نباشد.
 برای خرید عمده سیر ترشی با شرکت تولیدی بازرگانی یزدفودی تماس بگیرید.

طرز تهیه سیر و سرکه خشک

برای تهیه ترشی سیر می توانیم از سرکه های مختلف استفاده کنیم. روش کلاسیک تهیه سیر ترشی با سرکه است. همچنین برای تهیه ترشی سیر از سرکه سیب، سرکه انگور و حتی سرکه بالزامیک استفاده می شود. اما استفاده از سرکه بالزامیک سیر ترشی را شیرین می کند. بنابراین هنگام استفاده از سرکه بالزامیک به این نکته توجه داشته باشید.

طرز تهیه رب سیر با رب انار

برای تهیه ترشی سیر با رب انار به رب انار، آب خرما، سیر خشک و سرکه نیاز دارید. این برای جدا کردن سیر کافی است. بهش دست نزن. سپس با یک پارچه تمیز بشویید و آب آن را خالی کنید. بعد از چند روز سیر را در ظرفی بریزید و آب خرما و رب انار را با هم مخلوط کنید و روی سیرها بریزید. سپس سرکه را اضافه کرده و قابلمه را روی گاز بگذارید تا حدود 4 دقیقه بجوشد. وقتی سیر نرم شد شعله را خاموش کنید. پس از سرد شدن در ظرفی نگهداری کنید. سپس سرکه پخته شده را داخل شیشه بریزید تا سطح سیر را بپوشاند. درب شیشه را ببندید و در جای خشک، خنک و تاریک نگهداری کنید.

طرز تهیه سیر ترشی با شیره خرما

برای تهیه سیر ترشی در آب روز، تمام سیرهای خشک را بردارید. سپس آنها را بشویید و پس از خشک شدن در لیوان قرار دهید. از کمی نمک و سرکه سیب طبیعی استفاده کنید. از سرکه بالزامیک استفاده نکنید زیرا طعم تلخی به ترشی شما می دهد. همچنین می توانید نمک، فلفل قرمز، دانه خردل، دانه رازیانه را به سیر خرد شده خود اضافه کنید. از هر کدام یک قاشق چایخوری اضافه کنید. سپس درب شیشه را ببندید و بگذارید چهل روز در جای خشک و خنک بماند.

نکات و ترفندهای تهیه سیر ترشی

به جای سرکه انگور می توانید از سرکه سیب نیز استفاده کنید

اگر سیر سبز شد، مهم نیست. با گذشت زمان این مشکل حل خواهد شد.

برای تهیه سیر ترشی از یک ظرف شیشه ای درب دار استفاده کنید. اما اگر ظرف شیشه ای ندارید، از ظرف پلاستیکی شفاف، بی رنگ و بی بو استفاده کنید.

هنگام تهیه سیر ترشی، شمالی ها کمی شکر نیز به مخزن اضافه می کنند.

در صورت تمایل رب انار را به این ترشی اضافه کنید.

هر چه پیازهای چیده شده بیشتر نگهداری شوند، نرم تر و شیرین تر می شوند.

برای تهیه سیر ترشی مهم ترین نکته استفاده از سرکه مناسب است.

می توانید یک برگ بو یا یک شاخه آویشن را روی سیر خرد شده قرار دهید.

به سیر ترشی، سیر، سرکه و نمک نیاز دارید. به ازای هر کیلوگرم سیر یک لیتر سرکه و سه قاشق غذاخوری نمک لازم است.

رسیدن ترشی دو ماه طول می کشد. اما اگر بگذارید مدت زیادی بماند و حوصله داشته باشید سیر ترشی بهتر می شود.

سیر ترشی را اگر در آفتاب قرار دهید به مرور زمان رسیده و سیر نرم و شیرین می شود.

اگر سیر را در جای خنک و تاریک بگذارید تا خیس بخورد، سفت و تند می شود.

برای ترشی سیر از چه سرکه ای استفاده کنیم؟

سیر ترشی را می توان با سرکه سفید یا سرکه بالزامیک نیز درست کرد. اما اگر بخواهیم بگوییم کدام سرکه برای تهیه سیر ترشی مناسب تر است، سرکه صد در صد قرمز را انتخاب می کنیم.

برای ترشی سیر از چه ظرفی استفاده کنیم؟

سرکه موجود در سیر ترشی حاوی اسید ضعیفی است که در نهایت با ظرف پلاستیکی واکنش نشان می دهد و مواد مضر را به داخل آن می ریزد. برای نگهداری سیر ترشی بهترین ظرف ظرف شیشه ای (شیشه ای) است. شیشه های شیشه ای با سرکه واکنش نشان نمی دهند و مواد مضری به ترشی اضافه نمی کنند.

دلیل نرمی سیر ترشی

هر چه مدت زمان نگهداری سیر ترشی بیشتر باشد، رنگ آن بیشتر تغییر می کند و باعث کاهش بافت و شیرین شدن طعم سیر می شود. هنگام تهیه سیر ترشی خانگی دقت کنید که سیر دسته ای را کاملا بشویید تا گل و لای یا آلودگی احتمالی بین بافتی وارد بافت ها نشود که در اثر تماس با سرکه نرم و قابل نفوذ می شوند. وقتی سرکه داغ و آب پز به سیر خام اضافه می شود، می رسد و بافت آن نرم تر می شود، اما کسانی که سیر ترشی قدیمی و اصل را ترجیح می دهند، انتخابشان این است که سیر خشک را با آب سرد و سرکه مخلوط کرده و با گذشت زمان، آن را بچرخانند. این سیر سفت و سفید به سیر نرم و قهوه ای تبدیل می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد