تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

تیتر برتر

وب سایت خبری تیتر برتر

درد مزمن لگن؛ علت و تشخیص آن


درد لگن یکی از مشکلات رایج در بین زنان است و گاهی اوقات به دلایل مختلف در مردان نیز بروز می کند. این درد در ناحیه شکم و لگن در خانم ها به طور مکرر اتفاق می افتد یا تشدید می شود و معمولاً نمی توان علت آن را بدون معاینات و آزمایش های پزشکی مشخص کرد.

در برخی موارد علت این درد ناشناخته است. درد لگن با توجه به شدت آن به دو نوع مزمن و حاد (حاد) تقسیم می شود. درد ناگهانی و شدید در لگن را یک بیماری حاد می نامند، از طرفی دردی در لگن که کوتاه مدت یا مداوم بیش از یک ماه باشد یک مشکل طولانی مدت محسوب می شود.

ضمناً نمی توان ویژگی های خاص درد لگن را تعیین کرد، مثلاً برخی از افراد ممکن است این مشکل را فقط در حین رابطه جنسی یا هنگام ادرار یا در حین هر فعالیت خاص دیگری احساس کنند و در شرایط دیگر چیزی وجود نداشته باشد.

علل درد مزمن لگن

درد لگن 6 ماه یا بیشتر طول می کشد و ممکن است برگشت پذیر باشد. گاهی اوقات این بیماری چرخه منظمی دارد. به عنوان مثال، ممکن است در طول قاعدگی و گاهی قبل یا بعد از غذا خوردن رخ دهد. این می تواند در زمان های خاصی مانند ادرار کردن یا در حین رابطه جنسی رخ دهد.

علت درد مزمن لگن چیست؟

این درد می تواند ناشی از شرایط مختلفی باشد. این وضعیت ممکن است برخی از اندام های تناسلی را درگیر کند، اما نه سیستم ادراری یا روده ها. در برخی از زنان ممکن است بیماری های متعددی داشته باشند و علت این درد به یکی از آن بیماری ها مربوط باشد، اما در برخی دیگر از زنان مبتلا، علت خاصی وجود ندارد.

مروری بر درد مزمن لگن

در اولین ویزیت بیمار باید شرح حال کامل درد شامل ماهیت درد، محل، توزیع، شدت، عوامل تشدید کننده و تسهیل کننده، تأثیر سیکل قاعدگی، استرس، کار، ورزش، مقاربت جنسی و ارگاسم، جمع آوری شود. رابطه جنسی و ارگاسم، زمینه درد، زیان های اجتماعی و شغلی ناشی از درد.

از بیمار باید در مورد علائم خاص انواع خاصی از آسیب شناسی سوال شود:

اندام تناسلی (خونریزی غیر طبیعی واژن، ترشحات، دیسمنوره، دیسپارونیشی، ناباروری)

کولیت (اسهال، اسهال، نفخ، مدفوع خونی و مدفوع دردناک و دردناک)

عضلانی-اسکلتی/ نوروپاتی (تروما، افزایش درد با حرکت یا تغییرات وضعیتی).

اورولوژی (فوریت ادرار، تکرر ادرار، شب ادراری، سوزش سر دل، احتباس ادرار، هماچوری)

روانی (بیماری های قبلی، بستری شدن در بیمارستان و داروها، افسردگی اخیر، افکار خودکشی، تروما، نگرانی های بانکی از جمله فیزیکی یا جنسی)

با انجام تست کارنه می توان درد دیواره شکم را از درد احشایی افتراق داد. در این تست عضلات شکم منقبض می شوند (با بالا بردن سر از حالت خوابیده یا بالا بردن پاها از حالت ایستاده) این حرکت باعث افزایش درد ناشی از جدار شکم و کاهش درد در احشاء می شود.

علل درد مزمن لگن

چسبندگی

اندومتریوز

مشکلات اسکلتی عضلانی

سرطان

بارداری فعلی

بیماری های مقاربتی

میتلشمرز

سندرم درد احتقان لگن

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

سندرم تخمدان های باقی مانده

درد رحم

آدنومیوزا

سیستیت بینابینی (سندرم مثانه دردناک)

فیبروئید رحم

سندرم I-levator

مشکلات مربوط به پشتیبانی اصلی

Voloworld

علل روانی و درد لگن

علائم درد مزمن لگن در زنان

پزشک از بیمار می خواهد که ناحیه درد را شناسایی کند. فرد به جای نشان دادن یک نقطه، کل ناحیه لگن را نشان می دهد. درد مزمن لگن نیز به یک یا چند مورد از روش های زیر توصیف می شود:

درد شدید و مداوم

درد متناوب

درد یا گرفتگی شدید

فشار یا سفتی در کشاله ران.

درد هنگام رابطه جنسی

درد هنگام اجابت مزاج یا دفع ادرار

درد هنگام نشستن طولانی مدت

درد ممکن است پس از ایستادن طولانی مدت افزایش یابد و در هنگام دراز کشیدن بهبود یابد. درد می تواند خفیف یا آنقدر شدید باشد که نتوانید بخوابید یا ورزش کنید. درد لگن در زندگی روزمره اختلال ایجاد می کند یا علائم بدتر می شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

درد مزمن لگن چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک از شما سوالاتی در مورد سابقه پزشکی شما خواهد پرسید. شما یک معاینه فیزیکی از جمله معاینه لگن خواهید داشت. همچنین ممکن است آزمایشاتی برای تعیین علت انجام شود. همچنین ممکن است لازم باشد برای تعیین علت درد خود به متخصصان دیگری مانند متخصص گوارش (پزشکی که بر مشکلات گوارشی تمرکز دارد) یا متخصص زنان متخصص در مشکلات ادراری و غیره مراجعه کنید. برای درمان دردهای مفصلی با دکتر مهرداد منصوری تماس بگیرید.


برای کمک به تشخیص درد مزمن لگن چه آزمایشاتی می توان انجام داد؟

برخی از تست های تصویربرداری زیر ممکن است انجام شوند:

سونوگرافی

لاپاراسکوپی

یکی از دقیق ترین راه ها برای نشان دادن داخل کیست، لاپاراسکوپی است. با لاپاراسکوپی، در حین جراحی، پزشک یک برش بسیار کوچک در شکم شما ایجاد می کند. برای این کار، یک لوله لاپاراسکوپی نازک متصل به یک دوربین کوچک به شکم وارد می شود.

این اجازه می دهد تا بافت غیر طبیعی یا ضایعاتی که باعث درد مزمن لگن در زنان می شود مورد بررسی قرار گیرد. این روش برای به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد عفونت های لگنی و بیماری های التهابی استفاده می شود.

نمای مثانه

کولونوسکوپی

چه راه هایی برای تسکین درد مزمن لگن وجود دارد؟

برای درمان درد می توان از اقدامات مسکن مختلف استفاده کرد. آن ها هستند:

تقریبا

اول از همه باید علت واقعی درد لگن مشخص شود. لازم به ذکر است که درمان های دارویی عموماً علائم را کاهش می دهند. مسکن هایی مانند استامینوفن و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی معمولاً درد لگن را قابل تحمل می کنند، اما داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی در درمان درد مزمن لگن مرتبط با درد مزمن لگن مؤثر نیستند. اندومتریوز

داروهای بالقوه مفید شامل مدروکسی پروژسترون، گاباپنتین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین همراه با هورمون درمانی کمکی است. فیزیوتراپی عضلات کف لگن می تواند مفید باشد. رفتار درمانی بخشی جدایی ناپذیر از درمان است.

همچنین تجویز بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لگن در زنان مبتلا به عفونت لگن نیز پس از معاینه دقیق تری توسط متخصص زنان انجام می شود.

فیزیوتراپی

تکنیک‌های فیزیوتراپی شامل کاربردهای سرد یا گرم، تثبیت وضعیتی، تمرین‌های کششی، کشش، ماساژ، درمان «اولتراسوند»، تحریک عصب الکتریکی (TENS) و درمان دستی است. برای تسکین اسپاسم عضلانی و درد شدید می توان از گرما، ماساژ و تکنیک های کششی استفاده کرد.

تمرین کف لگن نیز توصیه می شود. پزشک ممکن است تمریناتی را برای تقویت عضلات کف لگن توصیه کند.

تغذیه

تحریک عصب نخاعی

این درمان شامل کاشت وسیله‌ای است که مسیر عصبی را مسدود می‌کند تا سیگنال‌های درد نتواند به مغز برسد. روش بستگی به علت درد دارد

یک کاسه می تواند مفید باشد.

تزریق در ناحیه دردناک

اگر پزشک ناحیه خاصی را پیدا کند که در آن درد دارید، ممکن است تزریق داروهای مسکن را مستقیماً در ناحیه دردناک تجویز کند. این دارو که معمولا اثر بی حس کننده موضعی طولانی مدت دارد، می تواند درد را متوقف کرده و ناراحتی را تسکین دهد.

درمان روانی و فیزیولوژیکی

این درمان شامل گواهی است. مشاوره، تمدد اعصاب، برنامه های مدیریت استرس و تکنیک های پاسخ بیولوژیکی می توانند فراوانی درد و شدت درد مزمن را کاهش دهند.بیوفیدبک همراه با دارو ممکن است در برخی از بیماران مفید باشد.

عمل جراحی

برای رفع مشکل زمینه‌ای که باعث درد مزمن شکم می‌شود، پزشک ممکن است روش‌های جراحی را توصیه کند، از جمله:

- جراحی لاپاراسکوپی: اگر مبتلا به "اندومتریوز" هستید، پزشکان می توانند از جراحی لاپاراسکوپی برای برداشتن چسبندگی یا بافت آندومتر استفاده کنند.

در طی جراحی لاپاراسکوپی، جراح یک ابزار باریک و بلند (لاپاروسکوپ) را از طریق یک برش کوچک در نزدیکی ناف وارد می‌کند و بافت آندومتر را از طریق یک یا چند برش کوچک خارج می‌کند.

- جراحی برای برداشتن رحم برداشتن رحم (برداشتن رحم): پزشک به ندرت ممکن است برداشتن رحم و هر دو تخمدان را توصیه کند. برداشتن تخمدان ها استروژن مورد نیاز برای رشد اندومتریوز را کاهش می دهد.

اگرچه هیسترکتومی ممکن است گزینه ای برای علل خاص درد لگن در زنان در سنین باروری باشد، اما این اغلب توصیه نمی شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد